شخصیت شناسی زن در قرآن

چرا اسلام به زن هیچ شخصیت وبهاء و ارزشی نداده است؟ زیرا منبع اصلی اسلام، یعنی قرآن برای آقایان نازل شده است و بیشترین مخاطبین و یا همه آن به طورمستقیم یا غیرمستقیم (ضمائر، اسماء اشاره ، موصولات و... ) مردان هستند!

 در پاسخ به عنوان مقدمه معروض می دارد : در هر زبانی حکم کلی، قانون،  مسائل اخلاقی، مواعظ و ... که مشترک بین همه انسانها (مرد . زن . سفید وسیاه و...) است با الفاظ عمومی به ظاهرمذکر بیان می شود . و به همین جهت کتابهای الهی، به خصوص قرآن، تمام احکام و قوانین و دستوراتش، که مشترک بین زن و مرداست با لفظ مذکرمی باشد . حتی ممکن است لفظی به صورت مونث مجازی باشد ولی منظورهردو( زن ومرد )هستند.
   

 یا درالفاظی که مذکرومونث آن به دوصورت است (مانند موصولات، ضمائر و...) وقتی منظورعموم انسانها باشد با لفظ مذکراستعمال می شود البته این قانون در دیگر زبانها نیز صدق می کند. ولی درجائی که حکم خاص برای زنان باشد،  یازنی شاخص قرارگیرد الفاظ مونث بکارمی رود.

پس قرآن برای مرد و زن نازل شده است و به هردو شخصیت و ارزش یکسان و برابرداده است.  

برمبنای تحقیقات  چندین ساله ام و مقایسه اسلام با سایرادیان ومکاتب وآئین ها وتجربیات، سفرهای مختلف درون مرزی و برون مرزی، به این باور و یقین رسیدم که اسلام بالاترین شخصیت و بهاء رابه زن داده است .

برای اثبات این موضوع دومنبع اصلی اسلام، قرآن وروایات مورد توجه قرارمی گیرد.

 
     " شخصیت شناسی زن در قرآن "

 

تمام آیات قرآن ( به استثنای دستورات مخصوص زن یا مرد)  همه زنان ومردان را یکسان دربر می گیرد  و برای همه انسانها ( ازهررنگ ونژاد) نازل شده است . ازباب نمونه بعضی الفاظ را بررسی می نمایم:

 

1-یکسانی درالفاظ"انسان، ناس، بنی آدم، عباد، عبادالرحمن، آدم، بشر"

 

لفظ انسان : این لفظ 65 بار در قرآن بکاررفته که شامل زن ومرد می شود .

خَلَقَ الْإِنسَانَ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ﴿سوره الرحمن آیه۴﴾انسان را آفرید. (۳)و به او بیان را تعلیم کرد.(سو

وَاَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی ﴿سوره نجم آیه 39﴾ و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست.

 

لفظ ناس: این لفظ  240 بار در قرآن آمده است.

وَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُوْمِنِینَ ﴿سوره بقره آیه 8﴾و برخی از مردم می‏گویند ما به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‏ایم ولی گروندگان [راستین] نیستند.

 

لفظ عباد: این لفظ  20 بار در قرآن تکرار شده است . علاوه بر این چندین بار به صورت  عِبَادِی،  عِبَادَ الله، عِبَادُ الرَّحمَنُ والله رَوف بِالعِبَاد نیز آمده است.

وَإِذَا سَاَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ... ﴿ سوره بقره آیه ۱۸۶﴾و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزدیکم...

قُلْ یَا عِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ ... ﴿ سوره زمر آیه۱۰﴾گو ای بندگان من که ایمان آورده‏اید از پروردگارتان پروا بدارید...

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْاَرْضِ هَوْنًا... ﴿ سوره فرقان آیه۶۳﴾و بندگان خدای رحمان کسانی‏اند که روی زمین به نرمی گام برمی‏دارند...

إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ ﴿ سوره صافات آیه۴۰﴾ مگر بندگان پاکدل خدا

 

لفظ بنی آدم: این لفظ 7 مرتبه در قرآن بکار رفته است.

وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ... ﴿سوره اسراء آیه 70﴾ و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا حمل کردیم...

 

لفظ بشر: لفظ بشر 35 بار در قرآن ذکر شده است.

 إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِن طِینٍ ﴿ سوره ص آیه۷۱ ﴾ : من بشری را از گل می‏آفرینم.

تمام الفاظ فوق مرد وزن را به طوریکسان در برمی گیرد.

 

2 - موصولات مشترک بین زن و مرد ( الَّذِی،  الَّذِینَ، مَن، اُولَئِکَ)

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِیعُ اَجْرَ مَنْ اَحْسَنَ عَمَلًا ﴿ سوره کهف آیه 30﴾ مسلما کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد. (سوره کهف)

قَدْ اَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا ﴿ سوره شمس آیه۹﴾که هر کس نفس خود را تزکیه کرده، رستگار شده.

اُوْلَئِکَ عَلَی هُدًی مِّن رَّبِّهِمْ وَاُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴿ سوره بقره آیه 5﴾آنان را خداوند هدایت کرده، و آنهارستگارانند.

 

3-اشتراک بعضی ضمائر مانندکم

یَا اَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَاُنثَی...﴿ سوره حجرات آیه 13﴾ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم...

 

 4-اشتراک بعضی اسماء اشاره

فَلَمَّا رَاَی الشَّمْسَ بَازِغَهً قَالَ هَذَا رَبِّی هَذَآ اَکْبَرُ... ﴿ سوره انعام آیه۷۸﴾هنگامی که خورشید را دید (که سینه افق را) می‏شکافت گفت این خدای من است ؟ این (که از همه) بزرگتر است...

 

در این آیه هذا، برای مونث هم به کاررفته است.

5-آیاتی که لفظ زن ومرد به طوریکسان ذکرشده است.

یَا اَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا و نِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالاَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا﴿سوره نساء آیه 1﴾ ای مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! که همه شما را از یک انسان آفرید؛ و همسر او را (نیز) از جنس خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت. و از خدایی بپرهیزید که (همگی به عظمت او معترفید و) هنگامی که چیزی از یکدیگر می‏خواهید نام او را میبرید، (و نیز) از خویشاوندان خود (یعنی قطع ارتباط با آنها) پرهیز کنید، زیرا خداوند مراقب شما است. (سوره نساء)

لِّلرِّجَالِ نَصیِبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالاَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالاَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ اَوْ کَثُرَ نَصِیبًا مَّفْرُوضًا ﴿سوره نساء آیه 7﴾ برای مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود می‏گذارند سهمی است و برای زنان نیز از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان می‏گذارند سهمی، خواه آن مال کم باشد یا زیاد، این سهمی است تعیین شده و پرداختنی.

...لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْاَلُواْ اللّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا ﴿سوره نساء آیه 32﴾مردان نصیبی از آنچه به دست می‏آورند دارند و زنان نصیبی؛ (و نباید حقوق هیچیک پایمال گردد) و از فضل (و رحمت و برکت) خدا بخواهید و خداوند به هر چیز دانا است. (سوره نساء)

وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ اَوْ اُنثَی وَهُوَ مُوْمِنٌ فَاُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیرًا ﴿سوره نساء آیه۱۲۴﴾ و کسی که چیزی از اعمال صالح انجام دهد خواه مرد باشد یا زن، اما ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل در بهشت میشوند و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَهُ فَاقْطَعُواْ اَیْدِیَهُمَا جَزَاء بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴿سوره مائده آیه 38 ﴾ دست مرد دزد و زن دزد را به کیفر عملی که انجام داده‏اند به عنوان یک مجازات الهی قطع کنید، و خداوند توانا و حکیم است.

...هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَاَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ... ﴿ سوره بقره آیه ۱۸۷﴾آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها.

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ اَنِّی لاَ اُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ اَوْ اُنثَی بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَاُخْرِجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَاُوذُواْ فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لاُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلاُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ ﴿ سوره آل عمران آیه۱۹۵﴾ خداوند درخواست آنها (صاحبان خرد که درخواستهای آنها در آیات سابق گذشت) را پذیرفت (و فرمود) من عمل هیچ عمل کننده‏ای از شما را، خواه زن باشد یا مرد ضایع نخواهم کرد، شما همگی همنوعید و از جنس یکدیگر، آنها که در راه خدا هجرت کردند، و از خانه‏های خود بیرون رانده شدند، و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند سوگند یاد می‏کنم، که گناهان آنها را می‏بخشم، و آنها را در بهشتهائی که از زیر درختان آن نهرها جاری است، وارد می‏کنم، این پاداشی است از طرف خداوند، و بهترین پاداشها نزد پروردگار است.

یَوْمَ تَرَی الْمُوْمِنِینَ وَالْمُوْمِنَاتِ یَسْعَی نُورُهُم بَیْنَ اَیْدِیهِمْ وَبِاَیْمَانِهِم ..﴿سوره حدید آیه 12﴾

این پاداش بزرگ) در روزی است که مردان و زنان باایمان را می‏نگری که نورشان پیش رو و در سمت راستشان به سرعت حرکت می‏کند.(سوره حدید آیه 12)  

یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِکُمْ..﴿سوره حدید آیه۱۳﴾

روزی که مردان و زنان منافق به مو منان می‏گویند: نظری به ما بیفکنید تا از نور شما شعله‏ای برگیریم...(سوره حدید آیه 13)

 

  6 - یکسانی آفرینش زن ومرد درقرآن :

برخلاف کتاب مقدس( تورات و انجیل )که خلقت زن را از، دنده چپ آدم می داند  زن ومرد در اصل خلقت ازجهت مادی ومعنوی یکسان می باشند:

الف :ازحیث مادی هردو از، ماء، طین، تراب، طین لازب، نطفه، نطفه امشاج، صلصال،حماء مسنون، صلصال کانفی، علق 

وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَکَانَ رَبُّکَ قَدِیرًا ﴿سوره فرقان آیه 54﴾

او کسی است که از آب انسانی را آفرید او را نسب و سبب قرار داد (و نسل او را از این دو طریق گسترش داد) و پروردگار تو همواره قادر است.

الَّذِی اَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَاَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِینٍ ﴿ سوره سجده آیه۷﴾

همان کسی که هر چیزی را که آفریده است نیکو آفریده و آفرینش انسان را از گل آغاز کرد.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ ﴿سوره حجر آیه 26﴾ ما انسانرا از گل خشکیده‏ای که از گل بدبوی (تیره رنگی) گرفته شده بود آفریدیم.

 

ب: ازحیث معنوی  نفس واحده و نفخه روح در هر دو مشترک است .

1- آیات نفس واحده

یَا اَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ ... ﴿سوره نساءآیه 1﴾ای مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! که همه شما را از یک انسان آفرید؛

وَهُوَ الَّذِیَ اَنشَاَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَه... ﴿ سوره انعام آیه۹۸﴾او کسی است که شما را از یک نفس آفرید،

همچنین سوره اعراف آیه 189، سوره زمر آیه 6،

2-  دمیدن روح الهی درمرد وزن یکسان است .

إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِن طِینٍ ﴿ سوره ص آیه ۷۱﴾ فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ﴿سوره ص آیه72﴾به خاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به ملائکه گفت: من بشری را از گل می‏آفرینم. (۷۱)هنگامی که آن را نظام بخشیدم و از روح خودم در آن دمیدم برای او سجده کنید. (۷۲)

همچنین سوره حجر آیه 29

 

 نفس، جان وروح آدمی، مذکر و مونث ندارد . ( نفس گوهروذات وهستی واصل وحقیقت شئی است.)

  پس آیات فوق برکل انسانها ، ازهرصنف مرد و زن ، سیاه ، سفید ،کوچک، بزرگ ...... دلالت دارد

 

3 - مقام خلیفه الهی اختصاص به مرد ندارد ، هردو زن ومرد ، خلیفه الهی هستند

وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الاَرْضِ خَلِیفَهً ... ﴿سوره بقره آیه 30﴾هنگامی که پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در روی زمین جانشین و حاکمی قرار خواهم داد.

خلیفه الهی ، مقام انسانیت انسان است که مذکر ومونث ندارد.

 

 

 

4- تعلیم اسماء برزن ومرد یکسان است .

وَعَلَّمَ آدَمَ الاَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلاَئِکَهِ فَقَالَ اَنبِئُونِی بِاَسْمَاء هَوُلاء إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ ﴿ سوره بقره آیه۳۱﴾سپس علم اسماء (علم اسرار آفرینش و نامگذاری موجودات) را همگی به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست می‏گوئید اسامی اینها را برشمارید!

 

لفظ ( آدم ) همچون بشر بر همه انسانها مرد و زن اطلاق می گردد.

5-  عهد الهی برای زن ومرد یکسان وبرابراست.

وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَی آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ ... ﴿ سوره طه آیه۱۱۵﴾ما از آدم از قبل پیمان گرفته بودیم، اما او فراموش کرد،

... وَبِعَهْدِ اللّهِ اَوْفُواْ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ ﴿سوره انعام آیه 152﴾این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می‏کند تا متذکر شوید.

6 - توصیه الهی به مرد و زن یکسان است .
قُلْ تَعَالَوْاْ اَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ اَلاَّ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ اَوْلاَدَکُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿ سوره انعام آیه۱۵۱﴾ بگو بیائید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برایتان بخوانم: اینکه چیزی را شریک خدا قرار ندهید، و به پدر و مادر نیکی کنید، و فرزندانتان را از (ترس) فقر نکشید، ما شما و آنها را روزی می‏دهیم، و نزدیک کارهای زشت و قبیح نروید چه آشکار باشد چه پنهان، و نفسی را که خداوند محترم شمرده به قتل نرسانید، مگر به حق (و از روی استحقاق) این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش ‍ کرده، تا درک کنید.
 

وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْیَتِیمِ إِلاَّ بِالَّتِی هِیَ اَحْسَنُ حَتَّی یَبْلُغَ اَشُدَّهُ وَاَوْفُواْ الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ لاَ نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَی وَبِعَهْدِ اللّهِ اَوْفُواْ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ ﴿ سوره انعام۱۵۲﴾ و به مال یتیم جز به نحو احسن (و برای اصلاح) نزدیک نشوید تا به حد رشد برسد، و حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید، هیچکس را جز به مقدار توانائی تکلیف نمی‏کنیم، و هنگامی که سخنی می‏گوئید عدالت را رعایت نمائید حتی اگر در مورد نزدیکان بوده باشد، این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می‏کند تا متذکر شوید.

7 – مورد نهی به هردو،آدم وحوا یا مردوزن می باشد.

...وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَهَ... ﴿سوره اعراف آیه 19﴾به این درخت نزدیک نشوید.

همچنین سوره بقره آیه 35

8 – وسوسه شیطان به هردو ( آدم وحوا ) مرد و زن نسبت داده شده است.

فَاَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَاَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَکُمْ فِی الاَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَی حِینٍ ﴿سوره بقره آیه۳۶﴾ پس شیطان موجب لغزش آنها شد، و آنانرا از آنچه در آن بودند (بهشت) خارج ساخت، و (در این هنگام) به آنها گفتیم همگی (به زمین) فرود آئید در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود، و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهره برداری است.

 برخلاف کتاب مقدس که  اول حوا فریب خورد وسپس آدم رافریب داد ( تورا ت سفرپیدایش )

9- توبه به هردو وگاهی به آدم  نسبت داده شده است.

قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ﴿سوره اعراف آیه 23﴾گفتند پروردگارا ما بر خویشتن ستم کردیم و اگر بر ما نبخشایی و به ما رحم نکنی مسلما از زیانکاران خواهیم بود.

فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ ﴿ سوره بقره آیه۳۷﴾سپس آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت (و با آنها توبه کرد) و خداوند توبه او را پذیرفت، خداوند تواب و رحیم است.

10 – یکسانی درهدف آفرینش.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ﴿سوره ذاریات آیه 56﴾ من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این طریق تکامل یابند و به من نزدیک شوند) .

( انس ) شامل مردوزن می شود.

 

11- برخورداری ازاستعداد واعتدال یکسان درخلقت زن ومرد.

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی اَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿ سوره تین آیه۴﴾که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریده‏ایم.

خداوند در قرآن می فرماید زن و مرد را در بهترین ساختار آفریدیم.

الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ ﴿سوره انفطار آیه 7﴾همان خدایی که تو را آفرید و منظم ساخت.

12 – فطرت مشترک بین زن ومرد.

فَاَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ اَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿سوره روم آیه 30﴾روی خود را متوجه آئین خالص پروردگار کن این فطرتی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده دگرگونی در آفرینش خدا نیست این است دین و آئین محکم و استوار ولی اکثر مردم نمی‏دانند.

 

13– برخورداری از ارزشهای معنوی یکسان زن ومرد.

خَلَقَ الْإِنسَانَ﴿۳﴾عَلَّمَهُ الْبَیَانَ﴿سوره الرحمن آیه 4﴾انسان را آفرید. (۳)و به او بیان را تعلیم کرد.

الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿ سوره علق آیه۵﴾همان کس که به وسیله قلم آموخت (۴)آنچه را که انسان نمی‏دانست [بتدریج به او] آموخت .

 

14 – برخورداری از امکانات تشریعی یکسان زن ومرد.

هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْاُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿سوره جمعه آیه2﴾اوست آن کس که در میان بی‏سوادان فرستاده‏ای از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و [آنان] قطعا پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.

...یَا قَوْمِ اذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَعَلَ فِیکُمْ اَنبِیَاء ... ﴿ سوره مائده آیه۲۰﴾ای قوم من نعمت‏خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد.

الَر کِتَابٌ اَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ... ﴿ سوره ابراهیم آیه۱﴾الر - این کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکیهای (شرک و ظلم و طغیان) به سوی روشنایی درآوری...

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ اُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ...﴿ سوره ابراهیم آیه۱۸۵﴾ماه رمضان است که قرآن برای راهنمائی مردم و نشانه‏های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده،

 

15–یکسان بودن  راه سعادت وتکامل زن ومرد

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ ﴿ سوره حمد آیه۶﴾ما را به راه راست هدایت فرما.

وَاَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ﴿ سوره یس آیه۶۱﴾و اینکه مرا بپرستید که راه مستقیم این است ؟

 

16 – یکسان بودن دشمنان زن و مرد.

اَلَمْ اَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ اَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿ سوره یس آیه۶۰﴾آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم! که شیطان را پرستش نکنید که او برای شما دشمن آشکاری است ؟

... إِنَّ النَّفْسَ لاَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿ سوره یوسف آیه۵۳﴾

نفس (سرکش)، بسیار به بدیها امر می‏کند مگر آنچه را پروردگارم رحم کند، پروردگارم غفور و رحیم است.

 

17 – برخورداری یکسان زن ومرد ازعقل ابتدایی

یُوتِی الْحِکْمَهَ مَن یَشَاءُ وَمَن یُوْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ اُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ اُوْلُواْ الاَلْبَابِ

﴿ سوره بقره آیه۲۶۹﴾(خدا) به هر کس که بخواهد حکمت می‏بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین‏، خیری فراوان داده شده است‏؛ و جز خردمندان‏، کسی پند نمی‏گیرد.

إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالاَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لِّاُوْلِی الالْبَابِ

﴿ سوره آل عمران آیه۱۹۰﴾مسلما در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏های (روشنی) برای صاحبان خرد و عقل است.

 

18 –یکسانی زن ومرد در رسیدن به حیات طیب وتکامل انسانی واجر و پاداش معنوی؛

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ اَوْ اُنثَی وَهُوَ مُوْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ اَجْرَهُم بِاَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ ﴿سوره نحل آیه 97﴾هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مومن باشد قطعا او را با زندگی پاکیزه‏ای حیات [حقیقی] بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام می‏دادند پاداش خواهیم داد .

وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ اَوْ اُنثَی وَهُوَ مُوْمِنٌ فَاُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیرًا ﴿ سوره نساء آیه۱۲۴﴾و کسی که چیزی از اعمال صالح انجام دهد خواه مرد باشد یا زن، اما ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل در بهشت میشوند و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.

 

19 – ارزش یکسان زن و مرد در اعمال و کردار؛

إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُوْمِنِینَ وَالْمُوْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ اَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَهً وَاَجْرًا عَظِیمًا ﴿سوره احزاب آیه 35﴾مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنانی که از فرمان خدا اطاعت می‏کنند، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاقگر و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنانی که روزه می‏دارند، مردانی که دامان خود را از آلودگی به بیعفتی حفظ می‏کنند و زنانی که پاکدامنند، و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می‏کنند، خداوند برای همه آنها مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است.

 

**توجه خاص قرآن به بعضی از زنان

1 – مادرحضرت موسی ، که خود نشانه ایی ازرشد زن درحد القاء وحی الهی (الهام) است .

وَاَوْحَیْنَا إِلَی اُمِّ مُوسَی اَنْ اَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَاَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ ﴿سوره قصص آیه۷﴾ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر ده، و هنگامی که بر او ترسیدی وی را در دریا (ی نیل) بیفکن، و نترس و غمگین مباش که ما او را به تو باز می‏گردانیم، و او را از رسولانش قرار می‏دهیم.

 

2 – مادرحضرت مریم (همسرعمران )که فرزند خود را نذرخداوند نمود وخداوند هم به نیکی پذیرفت.

إِذْ قَالَتِ امْرَاَهُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ اَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ﴿سوره آل عمران آیه 35﴾به یاد آورید) هنگامی را که همسر عمران گفت: خداوندا! آنچه را در رحم دارم، برای تو نذر کردم، که محرر (و آزاد، برای خدمت خانه تو) باشد. از من بپذیر، که تو شنوا و دانایی!

فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَاَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ یَا مَرْیَمُ اَنَّی لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿ سوره آل عمران آیه۳۷﴾خداوند، او ( مریم) را به طرز نیکویی پذیرفت، و به طرز شایستهای، (نهال وجود) او را رویانید (و پرورش داد)، و کفالت او را به زکریا سپرد. هر زمان زکریا وارد محراب او می‏شد، غذای مخصوصی در آن جا میدید. از او پرسید: ای مریم! «این را از کجا آورده‏ای؟!» گفت: «این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بیحساب روزی می‏دهد».

3 – حضرت مریم ، نشانه ایی از تعالی زن است که فرشته الهی بر او نازل گردید و به عنوان زن پاکدامن و مطیع فرمان الهی الگوی همه مومنین قرار گرفت.

قَالَ إِنَّمَا اَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِاَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا ﴿ سوره مریم آیه۱۹﴾گفت من فرستاده پروردگار توام (آمده‏ام) تا پسر پاکیزه‏ای به تو ببخشم!

قَالَتْ اَنَّی یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَلَمْ اَکُ بَغِیًّا ﴿سوره مریم آیه۲۰﴾گفت چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد در حالی که تاکنون انسانی با من تماس نداشته، و زن آلوده‏ای هم نبوده‏ام؟!

قَالَ کَذَلِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آیَهً لِلنَّاسِ وَرَحْمَهً مِّنَّا وَکَانَ اَمْرًا مَّقْضِیًّا

﴿ سوره مریم آیه۲۱﴾گفت مطلب همین است که پروردگارت فرموده، این کار بر من سهل و آسان است، ما می‏خواهیم او را نشانه‏ای برای مردم قرار دهیم و رحمتی از سوی ما باشد، و این امری است پایان یافته (و جای گفتگو ندارد).

وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی اَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ ﴿ سوره تحریم آیه۱۲﴾ و همچنین مریم دختر عمران مثل زده که دامان خود را پاک نگاه داشت، و ما از روح خود در او دمیدیم، او کلمات پروردگار و کتابهایش ‍ را تصدیق کرد، و از مطیعان فرمان خدا بود.

     

4 –آسیه  همسرفرعون ، خداوند اورا به عنوان الگو و نمونه ایمان برای همه مومنین مرد و زن قرارداده است .

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَاَهَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ ﴿ سوره تحریم آیه۱۱﴾و خداوند مثلی برای مو منان زده، به همسر فرعون، در آن هنگام که گفت پروردگارا! خانه‏ای برای من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و عمل او نجات ده، و مرا از قوم ظالم رهائی بخش.

5 – خواهرحضرت موسی، نجات دهنده جان حضرت موسی؛ که درواقع نجات دهنده جان پیامبراولوالعزم زمان بود و باعث شد موسی دردامان مادرش دوره (رضاعت) شیرخواری را سپری نماید.

وَقَالَتْ لِاُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ﴿سوره قصص آیه۱۱﴾مادر به خواهر او گفت وضع حال او را پیگیری کن، او نیز از دور ماجرا را مشاهده کرد، در حالی که آنها بیخبر بودند.

 

6 – ملکه سباء زن پادشاه و حکمران و با اقتدار و دانا، که درعین قدرت وداشتن سپاه ولشکر، تسلیم حق شده و به خدای حضرت سلیمان و پیامبری او ایمان آورد.

إِنِّی وَجَدتُّ امْرَاَهً تَمْلِکُهُمْ وَاُوتِیَتْ مِن کُلِّ شَیْءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِیمٌ ﴿سوره نمل آیه 23﴾من زنی را دیدم که بر آنها حکومت می‏کند و همه چیز در اختیار داشت (مخصوصا) تخت عظیمی دارد.

قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ فَلَمَّا رَاَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّهً وَکَشَفَتْ عَن سَاقَیْهَا قَالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُّمَرَّدٌ مِّن قَوَارِیرَ قَالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَاَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿ سوره نمل آیه۴۴﴾به او گفته شد داخل حیاط قصر شو، اما هنگامی که نظر به آن افکند پنداشت نهر آبی است و ساق پاهای خود را برهنه کرد (تا از آب بگذرد اما سلیمان) گفت (این آب نیست) بلکه قصری است از بلور صاف، (ملکه سبا) گفت پروردگارا! من به خود ستم کردم، و با سلیمان برای خداوندی که پروردگار عالمیان است اسلام آوردم.

7 – همسران حضرت ابراهیم؛ ساره و هاجر،که هرکدام به نحوی ستوده شده اند. و مورد توجه خداوند قرارگرفته اند.

 ایشان مدافع و همراه با پیامبراولوالعزم زمانشان حضرت ابراهیم(ع) بوده اند و بعضی ازپیامبران دیگر مثل اسحاق و اسماعیل و... ازاین دو زن پاک وبرجسته می باشند.

وَامْرَاَتُهُ قَآئِمَهٌ فَضَحِکَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِن وَرَاء إِسْحَاقَ یَعْقُوبَ ﴿ سوره هود آیه۷۱﴾همسرش ایستاده بود خندید او را بشارت به اسحاق و پس از او یعقوب دادیم.

قَالُواْ اَتَعْجَبِینَ مِنْ اَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَّجِیدٌ ﴿ سوره هود آیه۷۳﴾گفتند از فرمان خدا تعجب می‏کنی این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است چرا که او حمید و مجید است.

8 – همسرزکریا، خاله حضرت مریم؛

او از زنان پاک و همراه با پیامبر زمانش حضرت زکریا بوده و حضرت زکریا ازخداوند درخواست فرزند نمود و خداوند نیز به صورت معجزه ازهمین زن نازا و مسن فرزندی پاک و ماندگار به جهان هدیه نمود.

کهیعص ﴿۱﴾ذِکْرُ رَحْمَهِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّا ﴿۲﴾إِذْ نَادَی رَبَّهُ نِدَاء خَفِیًّا ﴿۳﴾قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَاشْتَعَلَ الرَّاْسُ شَیْبًا وَلَمْ اَکُن بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا ﴿۴﴾وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَاَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا ﴿۵﴾یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا ﴿۶﴾یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَی لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا ﴿۷﴾قَالَ رَبِّ اَنَّی یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَکَانَتِ امْرَاَتِی عَاقِرًا وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْکِبَرِ عِتِیًّا ﴿ سوره مریم آیه۸﴾ کهیعص (۱)این یادی است از رحمت پروردگار تو نسبت به بنده‏اش زکریا. (۲)در آن هنگام که پروردگارش را در خلوتگاه (عبادت) خواند. (۳)گفت پروردگارا! استخوانم سست شده و شعله پیری تمام سرم را فرا گرفته و من هرگز در دعای تو از اجابت محروم نمی‏شدم. (۴)و من از بستگانم بعد از خودم بیمناکم (که حق پاسداری از آئین تو را نگاه ندارند) و همسرم نازا است، تو به قدرتت جانشینی به من ببخش. (۵)که وارث من و آل یعقوب باشد و او را مورد رضایتت قرار ده. (۶)ای زکریا! ما تو را به فرزندی بشارت می‏دهیم که نامش یحیی است، پسری همنامش پیش از این نبوده است. (۷)گفت: پروردگارا! چگونه فرزندی برای من خواهد بود در حالی که همسرم نازا است، و من نیز از پیری افتاده شده‏ام؟!

9-درابعاد منفی نیز بعضی زنان را نام برده؛ مانند، همسرنوح و لوط، همسرعزیز مصر و همسرابولهب.

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ کَفَرُوا اِمْرَاَهَ نُوحٍ وَاِمْرَاَهَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ﴿ سوره تحریم آیه۱۰﴾خداوند مثلی برای کسانی که کافر شده‏اند زده است، مثل به همسر نوح، و همسر لوط، آنها تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند، و ارتباط آنها با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت. و به آنها گفته شد: وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می‏شوند!

 

وَقَالَ نِسْوَهٌ فِی الْمَدِینَهِ امْرَاَهُ الْعَزِیزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا إِنَّا لَنَرَاهَا فِی ضَلاَلٍ مُّبِینٍ ﴿ سوره یوسف آیه۳۰﴾گروهی از زنان شهر گفتند که همسر عزیز جوانش (غلامش را) بسوی خود دعوت می‏کند و عشق این جوان در اعماق قلبش نفوذ کرده، ما او را در گمراهی آشکار می‏بینیم!

 وَامْرَاَتُهُ حَمَّالَهَ الْحَطَبِ﴿سوره مسد آیه۴ ﴾و همچنین همسرش در حالی که هیزم به دوش می‏کشد،
     
     

10 – الفاظ بنات (دختران )، نساء (زنان ) درسورهای مختلف قرآن دیده می شود حتی بعضی ازسورهای قرآن به نام نساء (زنان) ومریم و سباء نام گذارده شده است ؛

همان طور که بعضی ازسوره ها به نام پیامبران (ابراهیم، یونس، یوسف، هود، محمد) می باشد. باتوجه به اینکه طبق نقل تاریخ، خود پیامبراسلام(ص) ازطرف خداوند، نام سوره ها را تعیین نموده اند، پس خداوند و پیامبر(ص) عنایاتی خاص نسبت به جنس مونث داشته اند.

*نتیجه گیری:

با تفحص درتعداد مذکور از آیات قرآن کریم به این نتیجه می رسیم که زن و مرد در ویژگیهای انسانی، درقابلیت های رشد وتکامل، دروظیفه و تکلیف، در پاداش و کیفر، آسیب پذیری وآسیب رسانی هردو یکسان وبرابرند وتنها امتیازآنان ازدوجهت می باشد:

 

1 – تمایزدرنوعیت زن ومرد؛ 

این تمایز برای بقاء نسل وتکثیرانسان هاست، که بعضی آیات این واقعیت را روشن می سازد.

 یَا اَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالاَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا ﴿سوره نساء آیه1﴾ ای مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! که همه شما را از یک انسان آفرید؛ و همسر او را (نیز) از جنس خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت. و از خدایی بپرهیزید که (همگی به عظمت او معترفید و) هنگامی که چیزی از یکدیگر می‏خواهید نام او را میبرید، (و نیز) از خویشاوندان خود (یعنی قطع ارتباط با آنها) پرهیز کنید، زیرا خداوند مراقب شما است.

وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ اَنفُسِکُمْ اَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ اَزْوَاجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَهً وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ اَفَبِالْبَاطِلِ یُوْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ ﴿ سوره نحل آیه۷۲﴾

و خداوند برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد و برای شما از همسرانتان، فرزندان و نوه‏ها، و از طیبات به شما روزی داد، آیا به باطل ایمان می‏آورند و نعمت خدا را انکار می‏کنند!

 

به همین منظورغریزه شهوت وغضب دروجود انسان قرارگرفته  است تا با ازدواج صحیح هردو (زن ومرد) به آرامش برسند.

وَمِنْ آیَاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ اَنفُسِکُمْ اَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿ سوره روم آیه۲۱﴾ و از نشانه‏های او اینکه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه‏هائی است برای گروهی که تفکر می‏کنند.

2 – تفاوت درچگونگی اعمال و رفتار هر فرد ؛

آنچه که درپیشگاه خداوند بهاء و ارزش دارد همان عمل زن  و مرد است نه جنسیت و نوعیت آنان.

وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ ﴿ سوره انعام آیه۱۳۲﴾ و برای هر یک (از این دو دسته) درجات (و مراتبی) است از آنچه عمل کردند و پروردگارت غافل از اعمالی که انجام می‏دهند نیست.

پس آنچه ملاک برتری انسان هاست، تقوا و خویشتن داری درمقابل دستورات الهی است،  نه مرد یا زن بودن،

یا رنگ و قبائل آنان. که همه این تفاوتها برای شناخت وتمیز از یکدیگر است نه امتیازآنان نسبت  به یکدیگر.

...لاَ اُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ اَوْ اُنثَی بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَاُخْرِجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَاُوذُواْ فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لاُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلاُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ ﴿ سوره آل عمران آیه۱۹۵﴾

من عمل هیچ صاحب عملی از شما را از مرد یا زن که همه از یکدیگرید تباه نمی‏کنم پس کسانی که هجرت کرده و از خانه‏های خود رانده شده و در راه من آزار دیده و جنگیده و کشته شده‏اند بدیهایشان را از آنان می‏زدایم و آنان را در باغهایی که از زیر [درختان] آن نهرها روان است درمی‏آورم [این] پاداشی است از جانب خدا و پاداش نیکو نزد خداست.  

یَا اَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَاُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ اَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿ سوره حجرات آیه۱۳﴾

ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست، خداوند دانا و خبیر است.