آیا در اسلام عزلت و گوشه گیری امری پسندیده است؟
 تازهای سایت
 
 
آیا در اسلام عزلت و گوشه گیری امری پسندیده است؟

اعتزال از کلمه عزل و عزلت و گوشه‌گیری و انزوا می‌آید.

صمت و جوع و سحر و عزلت و ذکر به دوام             ناتمامان جهان را کند این پنج تمام

عزلت دو گونه است: منفی و مثبت.

 عزلت منفی آن است که انسان از جامعه، وظیفه، تکلیف و بودن در میان خلق خدا برای گرفتن دست خلق خدا شانه خالی کند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم، کسی که فریاد فردی را می‌شنود که دست نیاز دراز کرده است و او را کمک نکند مسلمانان نیست. نیاز هم می‌تواند مالی باشد و هم فکری. ما موظفیم مشکل را حل کنیم. هشام شاگرد امام صادق (ع) برای روشنگری انحرافات استادی در بصره از مدینه به بصره می‌رود پس از بازگشت امام صادق(ع) تمام قد برای او بلند می شوند و او را در کنار خود جای می‌دهند.

 

پیامبر به امیرالمومنین(ع) که از به عنوان نفس خود (آل عمران/61) یاد می کند می فرمایند:

لَاَنْ یَهْدیَ اللهُ بِکَ رَجُلاً واحِداً خَیْرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ.

 اگر خداوند یک نفر را به‌وسیله‌ی تو هدایت کند، برای تو بهتر است از آن‌چه آفتاب بر آن می‌تابد.

اما زمانی شرایطی پیش می‌آید که چاره‌ای جز عزلت نیست؛  جایی که امکان سکوت و دفاع از حق وجود ندارد. در چنین شرایطی عزلت چاره کار است که هزینه هم دارد.

از باب نمونه در مورد اصحاب کهف اعتزال کار را به فرار و پناه بردن به بیابان  رساند؛ چون در صورت  دستگیری کشته می‌شدند. آنها تنها خدا را عبادت می‌کردند از این رو مورد عنایت و توجه  الهی قرار گرفتند و  با وجود اینکه پیامبر نبودند؛اما همانند مادر حضرت موسی الهام الهی شامل حالشان شد و به آنها الهام شد که چاره‌ای ندارند جز اینکه به غار پناه برند و برای کارشان رفق و راحتی فراهم می‌شود.

به کوشش خانم خرم نژاد

منبع: جلسه نوزدهم سخنرانی استاد گرانقدر دکتر اسدی گرمارودی،‌موضوع معاد برهانی در آیات قرآن

متن سخنرانی جلسه نوزدهم

شنبه 23 مرداد 1400  1:36

آخرين تاريخ بازديد : سه شنبه 30 شهريور 1400  23:54:52
تعداد بازديد از اين خبر : 5620