علت اختلاف شیعه و عامه در برداشت از آیات چیست؟
 تازهای سایت
 
 
پرسش و پاسخ از کتاب حلاوت تبیان تفسیر ایات مشکله قرآن کریم
علت اختلاف شیعه و عامه در برداشت از آیات چیست؟

علت اختلاف شیعه و عامه  در برداشت از آیات چیست؟ 

ما مدعی پیروی از قرآن کریم هستیم اما گاه در برداشت از آیات دچار اختلاف می‌گردیم که البته این اختلاف گاه در میان عامه و در مواردی میان شیعه و عامه بروز می‌کند؛ بر این مبنا، اگر در جستجوی راه حلی عاقلانه و عملی باشیم اولاً: باید بپرسیم که مخاطب اصلی و اولیّه قرآن کریم کیست؟ 

مسلماً پاسخ این است که پیامبر اسلام(ص)، مخاطب اصلی و نخستینِ این معجزه الهی بوده‌اند؛ به همین دلیل بلافاصله این سوال مطرح خواهد شد که آیا پیامبر(ص) خود به این‌گونه موارد توجه نفرموده‌اند؟!

اگر ما فردی بی‌غرض باشیم، حتی در صورتی که خود قرآن کریم نیز نمی‌فرمود معارف را از پیامبر(ص) اخذ نمایید و بر این معنا تاکید نمی‌ورزید، آیا به حکم عقل نمی‌بایست برای دستیابی به این معارف به شخص پیامبر(ص) رجوع کنیم و از ایشان سوال نمائیم؟!

ثانیاً: قرآن کریم می‌فرماید:

...وَاَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ﴿سوره نحل، آیه ۴۴﴾

...و ما این ذکر(قرآن) را بر تو نازل کردیم تا آنچه را به سوی مردم نازل شده است برای آنها روشن سازی و شاید اندیشه کنند!

آیه فوق بیان می‌دارد که پیامبر(ص) خود، بیان کننده این قرآن است؛

این منظور در آیات دیگر اینچنین تصریح شده است:

وَاَطِیعُوا اللَّهَ وَاَطِیعُوا الرَّسُولَ... ﴿سوره تغابن، آیه۱۲﴾

اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر را... 

و در جایی دیگر آمده است:

... مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا...﴿سوره حشر، آیه۷﴾

آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید(و اجرا کنید) و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید....   

 

علاوه بر این‌ها، بر مبنای دیدگاه شیعه در تفسیر آیات، باید بدین امر بیاندیشیم که ما به عنوان پیروان پیامبر(ص) لازم است بدانیم سنت پیامبر(ص) را، اهل‌بیت ایشان بهتر از کسانی که اصلاً پیامبر(ص) را ندیده و درک نکرده‌اند، می‌توانند برای ما بیان دارند.

اگر صحاح سته[1] عامه را بنگریم، و چهار مذهب عامه یعنی مالکی(پیروان مالک)،حنفی(پیروان ابوحنیفه)،شافعی(پیروان شافعی)، و حنبلی(پیروان احمدبن‌حنبل)را در نظر آوریم، خواهیم دید که موسسین این مذاهب و نویسندگان تمامی این مکاتب، بیش از صد سال پس از پیامبر(ص) به دنیا آمده‌اند و صد و چند سال پس از رحلت ایشان، به جمع‌آوری روایات آن حضرت(ص) پرداخته‌اند.

حال چرا نباید روایات را از امیرالمومنین علی(ع) که به تایید شیعه و عامه، نزدیکترین فرد به پیامبر(ص) بوده‌اند یا از حضرت زهرا(س)که دختر بزرگوار پیامبر(ص)هستند بگیریم؟ کسی که پیامبر(ص) درباره ایشان فرموده‌اند:

فاطمه بضعه مِنّی مَن آذاها فقد آذانی

فاطمه پاره تن من است؛ هر کسی او را بیازارد مرا آزرده است.[2]

در اینجا روی سخن با کسانی است که منطق،انصاف و عقل برایشان مطرح و محترم است و از آنها انتظار می‌رود تا بر این موضوع تامل کنند و خود قضاوت نمایند که روایت منقول از اهل‌بیت پیامبر(ص)،حجیّت بیش‌تری دارد یا روایت نقل شده از کسانی که اصلاً پیامبر(ص)را ندیده و درک نکرده‌اند؟!

برای هر ذهن سالم و آگاهی این سوال مطرح می‌شود که فردی چون ابوهریره که به نقل علمای بزرگ اهل سنت مانند«محمود ابورَیه»،زمان بسیار کوتاهی پیامبر(ص)را دیده و از اهل‌بیت(ع)ایشان نیز نبوده است و اگر در تمام این دوران، شب و روز هم پیامبر(ص)برایش حدیث نقل می‌نمودند،به لحاظ کمّی یک صدم از احادیثی که نقل شده را نیز شامل نمی‌شد، باقی احادیث را از کجا آورده؟!

منبع: کتاب حلاوت تبیان (تفسیر آیات مشکله قرآن کریم)، دکتر اسدی گرمارودی، ص48-45

از مباحث کلاس های روزهای سه‌شنبه بانوان  

[1] - صحاح سته ۶ کتاب عامه هستند که شامل صحیح بخاری،صحیح مسلم،سنن ترمذی، سنن ابن‌ماجه،سنن ‌ابی‌داوود و سنن‌نسائی می‌باشند

[2] - بسیاری از کتب شیعه و عامه این روایت را نقل کرده‌اند؛از جمله بحارالانوار، مجلسی، ج۲۷،ص۶۲؛  صحیح مسلم، ج۷، ص۱۴۱

دوشنبه 9 ارديبهشت 1398  23:25

آخرين تاريخ بازديد : سه شنبه 1 مهر 1399  17:21:21
تعداد بازديد از اين خبر : 6415