آیا طبق آیات قرآن دین اسلام جهانگیر خواهدشد؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۵ کد : ۴۴ پرسش و پاسخ
تعداد بازدید:۳۸۴
بله، آیات زیادی در قرآن آمده که نشان می دهد دین اسلام جهان گیر خواهد شد که نمونه ای از آنها را ذکر می کنیم: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ(سوره توبه،‌آیه ۳۳؛ سوره صف،‌آیه ۹)

بله، آیات زیادی در قرآن آمده که نشان می دهد دین اسلام جهان گیر خواهد شد که نمونه ای از آنها را ذکر می کنیم:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ(سوره توبه،‌آیه 33؛ سوره صف،‌آیه 9)

او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!

 هُوَ الَّذِی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَی بِاللَّهِ شَهِیدًا ﴿سوره فتح آیه 28﴾

او کسی است که رسولش رابا هدایت ودین حق فرستاد تا آنرا برهمه ادیان پیروز کند و کافی است که خداگواه این موضوع باشد.

علی ابن ابراهیم قمی در کتاب خود آورده است : «به راستی که این آیه (سوره توبه آیه 33) در مورد قائم آل محمّد (ع) نازل شده و او امامی است که خداوند وی را بر همه ادیان غالب می نماید و او زمین را پر از عدل و داد می‌نماید همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد. این آیه از آیاتی است که گفتیم تأویلش پس از تنزیل می باشد.» (علی ابن ابراهیم قمی ، تفسیر قمی ، ج1 ، ص 289 و بحارالانوار مجلسی ، ج 51 ، ص 50)

اگر به مضمون این آیات توجه نماییم در می‌یابیم که صراحتاً بیان می‌دارند که دین اسلام باوجود مخالفت ها وعنادی که مشرکین دارند جهانگیر خواهدشد. نقل است از امیرالمؤمنین(ع) پرسیده شد آیا این نوید پیروزی تحقق یافته است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند:

«به خدایی که جانم در دست اوست،‌ هیچ شهر و دیاری نباشد مگر اینکه هرصبح و شام درآن شهادت لااله الا الله طنین انداز شود.»(مجمع البیان، طبرسی، ج9، ص420)

هر چند برخی از مفسران برجسته اهل سنت همچون زمخشری کوشیده اند این غلبه را امری تحقق یافته معرفی کنند.

از نظر تفسیری نیز این معنا از آیه استنباط می‌شود که این امر هنوز تحقق نیافته است؛ زیرا ضمیر «ه» در عبارت « لِیُظْهِرَهُ» به دین حق بر‌می گردد. طبق دستور زبان عربی زمانی که امکان بازگشت ضمیر به مرجع نزدیک‌تر وجود دارد خلاف فصاحت است که آن را به مرجع دورتر بازگردانیم. پس در این آیه نمی توان مرجع ضمیر را عبارت« رَسُولَهُ» دانست. بنابراین سخن از پیروزی شخص پیامبر اسلام(ص) بر همه ادیان در میان نیست. این همان وعده ای است که باید روزی تحقق یابد.

لازم به ذکر است که این سیطره تنها سیطره فکری نیست؛ بلکه غلبه ظاهری و خارجی را نیز دربردارد. با بررسی معنای «اظهار» مشخص می‌گردد معنای غالب آن سیطره و غلبه ظاهری، جسمانی، مُلکی خواهد بود؛ به ویژه زمانی که با کلمه «علی» همراه شود که چنین اظهار و غلبه ای با ظهور منجی آخرالزمان صورت می‌پذیرد.

مفسران اهل سنت همچون فخر رازی، قرطبی، نیز این مطلب را تأیید کرده‌اند که غلبه و سیطره دین اسلام روزی با ظهور منجی آخرالزمان تحقق می یابد. به عنوان نمونه فخر رازی در تفسیر خود می نویسد:

این آیه وعده الهی است که خداوند اسلام را بر تمامی ادیان و مذاهب پیروز خواهد کرد و این واقعیت در هنگام نزول حضرت عیسی(ع) محقق خواهد شد و «سدی» گفته است که این پیروزی در عصر ظهور امام آخرالزمان مهدی (عج) خواهد بود. (مفاتیح الغیب، ج16، ص33)

منبع: کتاب ماء معین، دکتر اسدی گرمارودی، ص27


( ۲ )

نظر شما :