حیات معنوی انسان چگونه به مخاطره می‌افتد؟

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۶ کد : ۵۱ پرسش و پاسخ
تعداد بازدید:۳۱۲
نبود آب معنوی که همان عامل هدایت الهی است حیات معنوی انسانها را  با خطر و مشکل رو به رو خواهد نمود. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:...

حیات معنوی انسان چگونه به مخاطره می‌افتد؟

نبود آب معنوی که همان عامل هدایت الهی است حیات معنوی انسانها را  با خطر و مشکل رو به رو خواهد نمود. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ  وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ(انفال آیه 24)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل می‌شود، و همه شما (در قیامت) نزد او گردآوری می‌شوید!

منظور از حیاتی که در اثر استجابت دعوت خدا و رسول او(ص) به دست می‌اید قطعا حیات فیزیکی نیست؛ زیرا برای استجابت دعوت خدا و رسول باید حیات اولیه (فیزیکی) وجود داشته باشد تا بتوان به کمک آن به حیات واقعی که همان حیات معنوی انسانی است دست یافت. آب در معنای فیزیکی خود تنها عامل بقای حیات مادی انسان هاست؛ ولی آب به معنای معنوی آن، عامل حیات معنوی خواهد بود.

در روایت معصومین(ع) آمده است:

زنده شدن زمین به آب باران نیست؛ بلکه خداوند مردانی را مبعوث میکند که عدالت را در زمین احیا کنند، پس زمین به احیای عدالت احیا می شود.(کافی، کلینی، ج7، ص174)

عامه مردم در عصر غیبت از آب حیات بخش جان و روح و آن ارزش های والای انسانی که بناست برای بقای حیات معنوی به واسطه امام(عج) و از دریچه فیض ایشان نصیبشان گردد محروم‌اند.(البته عده‌ای از خواص و صالحین مفتخر به بهره بردن از وجود حضرت(عج) در دوران غیبت ایشان شده‌اند.

منبع: کتاب ماء‌معین، دکتر اسدی گرمارودی، ص58


( ۱ )

نظر شما :