می‌گویند اگر امام حسین(ع) محبوب خدا و بهترین خلق زمان خود بوده‌اند چرا از میان همه انسان‌های آن دوران، خدا ایشان را برای این عمل انتخاب نمود؟

۰۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۲ کد : ۷۱ پرسش و پاسخ
تعداد بازدید:۱۷۹
خداوند کمال مطلق است؛ از این رو هرگز خطا و نقص در کارهای خدا راه ندارد و خواسته خدا خیر است. در ماموریت هدایت انسانها بهترین فرد زمان، امام حسین(ع) انتخاب شد؛ زیرا ایشان برای تحقق این امر تا پای جان ایستاده بودند...

می‌گویند اگر امام حسین(ع) محبوب خدا و بهترین خلق زمان خود بوده‌اند چرا از میان همه انسان‌های آن دوران، خدا ایشان را برای این عمل انتخاب نمود؟

برای پاسخ به این سؤال توجه به چند نکته ضروری است:

  1. خدا به عنوان فاعل بدون نقص که کمال مطلق و مطلق کمال است، کارهایش بر اساس حکمت بالغه الهی است و هرگز امکان خطا در آن راه ندارد. همچنین چون افعال او بر اساس حکمت است، عین عدل و حُسن خواهد بود. واقعه کربلا یکی از مصادیق مشیت الهی در نظام آفرینش است و نفس این رخداد عین عدل و خیر می باشد؛ زیرا افعالی که از خدا صادر شده عین عدل و حکمت هستند.
  2. اگر چه خواست خدا خیر است؛ اما عدم وفق دادن خواست برخی انسانها با این خواسته الهی، شر و ناپسند خواهد بود.

خدا خواسته است که امام حسین(ع) برای تحقق هدایت انسان ها، در مسیر امر به معروف و نهی از منکر تا پای شهادت بروند. در اینجا هم خواسته خدا خیر است و هم فردی که برای این مأموریت انتخاب شده، بهترین فرد زمان خود است؛ اما کسانی که باعث شدند این خواسته خیر به قیمت کشته شدن امام(ع) تحقق یابد، عامل شر و بدی هستند.

  1. این اوج مقام والای امام حسین(ع) بر اساس لیاقت و ارزش ایشان است که خواست خود را با خواسته پروردگار خویش وفق داده اند. بدین ترتیب امام حسین(ع) که بهترین خلق در زمان خود بودن به نحوی کشته می شوند تا بدترین افراد رسوا شوند. این رسوا شدن آن قدر بر هدایت بشریت در طول تاریخ تأثیر گذار بوده که تا زمان حال نیز ادامه یافته و ادامه خواهد یافت.

بنابراین امام حسین(ع) در راه تجلی ذات خدا در این عالم فدا شده و اینگونه سبب جلوه گری حضرت حق در امر هدایت گشته اند. این مسئله نشانگر شدت محبوبیت امام حسین(ع) نزد خدا می باشد. همان طور که هر یک از معصومین در عصر خود به اقتضای زمان خویش به انجام همین رسالت پرداخته‌اند که این رسالت گاهی قیام و گاهی قعود خواهد بود.

خلاصه مطلب

خداوند کمال مطلق است؛ از این رو هرگز خطا و نقص در کارهای خدا راه ندارد و خواسته خدا خیر است. در ماموریت هدایت انسانها بهترین فرد زمان، امام حسین(ع) انتخاب شد؛ زیرا ایشان برای تحقق این امر تا پای جان ایستاده بودند. به همین دلیل امام حسین(ع) محبوب خداوند است.

خواسته خیر خدا (هدایت بشر) به قیمت کشته شدن بهترین فرد زمان تحقق یافت و با این نحو کشته شدن بدترین افراد در طول تاریخ رسوا شدند.  

منبع: کتاب طلوع یقین، استاد اسدی گرمارودی، 154-151


( ۱ )

نظر شما :