می‌گویند گریه بر امام حسین(ع) و برپایی عزاداری برای ایشان بدعت است! آیا این ادعا صحیح است؟

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۷ کد : ۷۶ پرسش و پاسخ
تعداد بازدید:۲۴۱
در پاسخ به این شبهه که از اساسی ترین شبهات وهابیت پیرامون عزاداری امام حسین(ع) است به رفتار و گفتار (سنت) پیامبر(ص) در رابطه با عزاداری برای امام حسین(ع) رجوع می‌کنیم؛ زیرا طبق قرآن الگو سرمشق ما مسلمین، حضرت رسول اکرم(ص) هستند: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا

در پاسخ به این شبهه که از اساسی ترین شبهات وهابیت پیرامون عزاداری امام حسین(ع) است به رفتار و گفتار (سنت) پیامبر(ص) در رابطه با عزاداری برای امام حسین(ع) رجوع می‌کنیم؛ زیرا طبق قرآن الگو سرمشق ما مسلمین، حضرت رسول اکرم(ص) هستند:

لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا (سوره احزاب، آیه 21)

یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می‌کند.

پس هر کس که کمال و  سعادت را منحصر در حیات دنیوی نمی‌داند و به جهان برتر معترف شده، باید پیامبر(ص) را سرمشق زندگی خود قرار دهد. این عقیده در هرکس قوی تر و پایدارتر باشد، پیروی و الگو پذیری او نیز قوی تر خواهد شد.

طبق شواهد قوی تاریخی و احادیث متقن از منابع موثق شیعه و سنی، پیامبر(ص) از ابتدای ولادت امام حسین(ع) مسأله عزاداری برای آن حضرت را مطرح کرده و خود عملاً سوگواری نموده‌اند:

منابع اهل سنت

  • مقتل الحسین، خوارزمی، ج1، ص88

فلما وُلد الحسین فجاءنی النبی(ص) فقال یا أسماء هاتی ابنی ، فحملته إلیه ، وقد لفّ فی خرقه بیضاء ، فاستبشر (ص) و ضمّه إلیه و أذّن فی اذنه الیمنی و أقام فی الیسری ، ثم وضعه فی حجره و بکی، فقالت أسماء : فداک أبی و أمی ممّ بکاوک؟.قال (ص): علی ابنی هذا .

قلت : إنه ولد الساعة. قال (ص) : یا أسماء تقتله الفئة الباغیة من بعدی ، لا أنا لهم الله شفاعتی.

هنگامی که حسین(ع) متولد شد. پیامبر(ص) سمت من آمدند و فرمودند: ای اسماء پسرم را بیاور. من او را در پارچه‌ای سفید قرار داده و به ایشان دادم. سپس آن حضرت در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفتند. آنگاه او را در دامان گرفتند و گریستند. اسماء‌می‌گوید گفتم: پدر و مادرم فدای شما باد چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند برای این پسرم. گفتم: ایشان هم اکنون متولد شده‌اند. آن حضرت فرمودند: ای اسماء گروهی سرکش و طغیانگر او را خواهند کشت. خداوند شفاعت مرا به آنها نرساند.

این مطلب تا چه اندازه مهم بوده و چه اسراری داشته که پیامبر(ص) با آن مقام والا از ابتدای  ولادت امام حسین(ع) این گونه عکس العمل نشان میدهند؟ آیا عمل پیامبر(ص) برای ما حجت نیست؟

 

  • ذخایر العقبی، طبری، ص148

دَخَلتُ عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله ذاتَ یَومٍ وعَیناهُ تَفیضانِ ، قُلتُ : یا نَبِیَّ اللّه ِ ، أغضَبَکَ أحَدٌ ! ما شَأنُ عَینَیکَ تَفیضانِ ؟ قالَ : بَل قامَ مِن عِندی جَبرَئیلُ قَبلُ فَحَدَّثَنی أنَّ الحُسَینَ یُقتَلُ بِشَطِّ الفُراتِ . قالَ : فَقالَ : هَل لَکَ إلى أن اُشِمَّکَ مِن تُربَتِهِ ؟ قالَ : قُلتُ : نَعَم ، فَمَدَّ یَدَهُ فَقَبَضَ قَبضَةً مِن تُرابٍ فَأَعطانیها ، فَلَم أملِک عَینَیَّ أن فاضَتا  .

حضرت علی(ع) فرمود: روزى خدمت پیامبر (ص) رسیدم، دیدم چشمانش گریان است. عرض کردم: اى پیامبر خدا، کسى شما را ناراحت کرده است؟ چشمان شما گریان نباشد. فرمودند: اندکى پیش جبرئیل از پیش من رفت. او به من گفت که حسین در نزدیک شط فرات کشته خواهد شد. حضرت علی(ع) فرمودند: سپس آن حضرت فرمودند: آیا مى خواهى از شمیم آن تربت به مشام تو بر سانم؟ گفتم: آری.  پس آن حضرت دستش را دراز کرد و قسمتی از آن تربت را به من عطا فرمودند و من نمی‌توانستم چشمان خود را از اشک ریختن بازدارم.

خبر جبرییل، گریه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) و بوییدن و توجه به تربت، اسراری بسیار عجیب دربردارد که از ابتدای خلقت امام حسین(ع) مطرح بوده است.

 

  • الجامع الصحیح، ترمذی، ج13، ص193

عن سَلمَیٰ (رض) قالت : دخلتُ علی اُمِّ سَملةَ و هِیَ تبکِی ، فقلت :ما یُبکیکِ ؟ قالت : رأیتُ رسولَ الله (ص) فی المنامِ و علی رأسِهِ و لِحیتِه التُّرابُ، فقلتُ : مالَکَ یا رسولَ الله؟ قال: «شَهِدتُ قَتلَ الحُسَینِ آنِفاً.» 

ترمذی به سند خود از سلمی روایت کرده است : «خدمت امّ سلمه رسیدم و او گریه می‌کرد، از ام سلمه پرسیدم : چرا گریه می‌کنی ؟ او در پاسخم گفت : رسول خدا (ص) را در خواب دیدم،  سر و صورت و محاسن آن حضرت پر از خاک بود،عرض کردم : ای رسول خدا (ص) شما را چه شده است ؟ حضرت فرمود: «همین الآن کشتن حسین را جلوی چشمانم دیدم.»

طبق نقل منابع دیگر این رؤیا در ظهر عاشورا اتفاق افتاده است، یعنی رسول خدا(ص) نه تنها هنگام ولادت فرزند عزیزشان و در دوران حیات خود به مناسبت‌های مختلف گریه نمودند و عزاداری برای امام حسین(ع) را مطرح کرده‌اند؛ بلکه بعد از رحلت نیز از عالم دیگر این پیام را داده و همگان را متوجه اهمیت و حساسیت مسأله نموده‌اند.

 

روایات در این خصوص فراوان است فقط به نمونه‌ای دیگر از منابع شیعه اشاره می‌کنیم.

لَمَّا أَخْبَرَ النَّبِیُّ ابْنَتَهُ فَاطِمَةَ بِقَتْلِ وَلَدِهَا الْحُسَیْنِ وَ مَا یَجْرِی عَلَیْهِ مِنَ الْمِحَنِ بَکَتْ فَاطِمَةُ بُکَاءً شَدِیداً وَ قَالَتْ: یَا أَبَهْ مَتَى یَکُونُ ذَلِکَ؟ قَالَ فِی زَمَانٍ خَالٍ مِنِّی وَ مِنْکِ وَ مِنْ عَلِیٍّفَاشْتَدَّ بُکَاؤُهَا وَ قَالَتْ یَا أَبَهْ، فَمَنْ یَبْکِی عَلَیْهِ وَ مَنْ یَلْتَزِمُ بِإِقَامَةِ الْعَزَاءِ لَهُ، فَقَالَ النَّبِیُّ یَا فَاطِمَةُ إِنَّ نِسَاءَ أُمَّتِی یَبْکُونَ عَلَى نِسَاءِ أَهْلِ بَیْتِی وَ رِجَالَهُمْ یَبْکُونَ عَلَى رِجَالِ أَهْلِ بَیْتِی وَ یُجَدِّدُونَ الْعَزَاءَ جِیلًا بَعْدَ جِیلٍ فِی کُلِّ سَنَةٍ. (بحارالانوار، ج44، ص293)

هنگامى که پیغمبر اعظم اسلام فاطمه اطهر(س) را از شهادت فرزندش حسین و آن مصائبى که دچار آن حضرت شد آگاه نمود. آن بانو گریه شدیدى کرد و گفت: پدر جان! یک چنین مصائبى در چه موقع رخ می‌‌دهد؟ فرمود در آن زمانى که من و تو و على در دنیا نباشیم! گریه حضرت زهراء شدیدتر شد و گفت: پدر جان! پس چه کسى براى حسینم گریه خواهد کرد و چه کسى متصدى عزادارى وى خواهد شد؟

پیامبر (ص) فرمود: اى فاطمه! زنان امت من بر زنان اهل بیتم و مردان ایشان بر مردان اهل بیت من گریه خواهند کرد، همه ساله هر گروهى پس از دیگرى عزادارى را تجدید می‌‌نمایند.

گریستن شخصیتی چون فاطمه زهرا(س) که غضب و رضای ایشان مَظهر و مُظهر غضب و رضای خداست و توقع برپایی عزا و گریه برای امام حسین(ع) از طرف ایشان امری ساده نیست و قابل توجه است و به ما می‌فهماند که این عزاداری امری لازم و ثمربخش می‌باشد. همچنین تأیید پیامبر(ص) بر اقامه عزا و خبر از برپایی این مراسم در هر سال بازگوی اهمیت مطلب است.

 

توجه:علاقمندان به تحقیق بیشتر در این دسته روایات به کتاب پر ارج «سیرتنا و سُنتنا» از علامه امینی رجوع نمایند.

 

منبع: کتاب اکسیر اشک، دکتر اسدی گرمارودی، ص127-119


( ۲ )

نظر شما :