۶- با توجه به آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب ؛ ﴿وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ...﴾ آیا باید نتیجه گرفت که زنان پیامبر و همسران پیشوایان دینی و هر زن معروف و نامی دیگر نباید از خانه خود خارج شوند؟ واین بدان معناست که همواره باید در خانه زندانی گردند؟!

تعداد بازدید:۴۹۳

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به معنای «قَرْنَ» توجه نمود:

کلمه «قَرْنَ» دو گونه قرائت شده به کسر و نصب قاف و با هر دو قرائت صیغه امر حاضر است که خطاب به زنان شده و طبق هر دو قرائت محتمل است از ریشه قرار باشد؛ یعنی «سکونت و استقرار» و یا از ریشه وقار است به معنای «طمأنینه و آرامش» یا از ریشه«قُّرَ» است به معنای «ثبوت و قرار و سردی (کنایه از سرور و خوشحالی است)». در هر حال مفسرین بعضی از ریشه «قرار»، به معنای «استقرار در خانه» گرفته‌اند و برخی از ریشه «وقار» به معنای «اهل وقار و سکینت بودن» می‌دانند و یا از کلمه «قُرَّ» به معنای «پابرجا شدن» که کنایه از ثابت ماندن در خانه است.(تفسیر مجمع البیان، طبرسی، ج8، صص154 و 314؛ تفسیر المیزان، طباطبایی، ج16، ص30؛ مفردات غریب القرآن، راغب اصفهانی، صص397، 398، 529، 530؛ لسان العرب، ابن منظور، ج5، صص 85-84؛ تاج العروس، زبیدی، ج7، صص387 و 597؛ الکشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل، زمخشری، ج3، پاورقی ص260) البته آن طور نیست که زنان پیامبر و زنان همانند آنان، همواره و همیشه در خانه باشند و از خانه خارج نشوند؛ زیرا انجام بعضی تکالیف واجب یا مستحب اسلامی مانند حج، زیارت، شرکت در نماز جماعت و احیاناً مراجعه به پزشک و قاضی برای احقاق حق خود و... مستلزم خروج از خانه است، همانطور که در زندگی زنان بزرگ و الگو مانند حضرت زهرا علیها السلام و حضرت زینب علیها السلام و... خروج از خانه برای احقاق حق و اثبات حقانیت اسلام دیده شده است.

مسلم است که حجاب برای خروج از محدوده خانه در مقابل نامحرمان است والّا داخل منزل که محل سکونت و آرامش زن و محارم است، موضوع حجاب به مفهوم پوشش کامل مطرح نمی‌شود و اصرار به عدم خودنمایی و توصیه به سکونت و قرار در منزل، شاید کنایه از عدم مداخله در اموری مثل لشگرکشی و جنگ باشد؛ زیرا برای شرکت عایشه در جنگ جمل که مورد اعتراض قرار گرفت، اغلب به همین آیه استناد می‌نمودند. در بعضی تواریخ چنین آمده است:

وقتی در جنگ جمل نامه عایشه به زید بن صوحان رسید که از وی یاری خواسته بود، گفت: عایشه مأمور شده که ملازم خانه خود باشد و ما مأمور شده‌ایم به قتال. او مأموریت خویش را ترک کرده و ما را به خانهنشینی امر میکند.(قاموس قرآن، قرشی بنابی، ج5، ص 305؛ الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج3، ص228 ؛ بحارالانوار، مجلسی، ج32، ص125؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج14، صص20-19؛ تاریخ الطبری، ج3، صص492 و 498)

پس می‌توان نتیجه گرفت آنچه برای زنان وابسته به بزرگان دین (پیامبر صلی الله علیه، امامان علیهم السلام و رهبران اسلامی و...) لازم و ضروری است، آرامش و سرور در خانه و سکینت، وقار، بزرگ منشی و بزرگواری در اجتماع و معاشرت‌های مختلف و به خصوص عمل نمودن به دستورات قرآن و سفارشات پیامبر است و این هرگز مفهوم زندانی شدن در خانه را نخواهد داشت.

 

منبع: کتاب پنجاه پرسش و پاسخ در مورد چرایی حجاب، خانم شکرانی، ص47

کلید واژه ها: همسر پیامبر حجاب