سخن روز

 

 
  تازه های سایت
علت اختلاف شیعه و عامه در برداشت از آیات چیست؟
ما مدعی پیروی از قرآن کریم هستیم اما گاه در برداشت از آیات دچار اختلاف می‌گردیم که البته این اختلاف گاه در میان عامه و در مواردی میان شیعه و عامه بروز می‌کند؛ بر این مبنا، اگر در جستجوی راه حلی عاقلانه و عملی باشیم اولاً: باید بپرسیم که مخاطب اصلی و اولیّه قرآن کریم کیست؟ ....
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398  23:25:13
چرا به برخی آیات ، آیات مشکله گفته می‌شود مگر کتاب هدایت باید پیچیده و مشکل باشد؟
1) دقت در آیاتی که با نام مشکله قرآن کریم خوانده شده‌اند، این مطلب را روشن می‌کند که جدا از برخی پیچیدگیها ، یکی از دلایل ایجاد شبهه نسبت به آنها ، غرض‌ورزی عده‌ای بوده است که با هدف لوث کردن حقیقت در جهت نیل به اهدافشان سعی در ایجاد ابهاماتی نموده‌اند . عده‌ای با سوءنیت پاره‌ای مطالب را پیچیده جلوه می‌دهند تا مانع فهم صحیح آن گردند ...
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398  23:11:28
گویند: چرا حجاب؟! مگر اجباری است؟! آن هم در دینی که به صراحت گوید: ﴿لاٰ إِکْرٰاهَ فِی اَلدِّینِ... ﴾
گوییم: هر مکتب دارای مطالبی نظری و اموری عملی است که به علوم یا حکمت نظری و عملی تقسیم می‌شوند. در اسلام نیز یک سلسه علوم نظری وجود دارد که به عقائد و افکار انسان‌ها مربوط می‌شود و خود فرد مسئول پرورش و استدلالی نمودن آن است. و در مقابل علوم عملی هستند که احکام بایدها و نبایدها را بیان می‌دارند که بعضی از آنها نفع و ضررش شخصی است؛ مثل کسی که اقامه نماز نماید یا تارک آن باشد و جزایش به خود فرد بر می‌گردد ولی عمل به بعضی احکام منفعت یا ضرر آن اجتماعی است و بازتابش به افراد جامعه بر می‌گردد،
پنجشنبه 13 دى 1397  18:33:50
چرا مومنان به مرگ مشتاقند؟
امیر المومنین علی علیه السلام فرموده اند : " وَ اللَّهِ لَابْنُ اَبِی طَالِبٍ آنَسُ‏ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْی اُمِّه " (1) " قسم به خداوند پسر ابی طالب آن چنان انس و علاقه به مرگ دارد ، که در مقام مقایسه از انس و علاقه طفل شیر خوار به پستان مادر بیشتر است ."
چهارشنبه 26 مهر 1396  16:8:46
پازل هدف از زندگی، داستان مسلمان شدن آقای دوتالد فلود از آمریکا
من در یک خانواده آمریکایی زندگی می کردم که روش زندگیمان لذت جویانه بود. به موسیقی و شعر و ورزش علاقه داشتم؛ اما به نقطه ای رسیدم که احساس ورشکستگی روحی می کردم. از خودم می پرسیدم حالا چی؟ احساس می کردم در زندگی بجز این لذتهای مادی، باید چیزهای دیگری هم وجود داشته باشد.
چهارشنبه 8 شهريور 1396  18:2:37
اگر خدا اراده غیر عادلانه ندارد، توجیه این آیات نظیر" یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ " چه می شود ؟
اینکه چرا برای شما می خواهد برای دیگری نمی خواهد این را عقل می فهمد و دلیلش آن است که کسی که خودش بخواهد و ظرفیت این خواستن را در خود ایجاد کند خدا هم برایش می خواهد . ما دو نوع هدایت داریم و دو نوع ضلالت ............
جمعه 27 مرداد 1396  6:47:6
5-علت حقیقی ترس و فرار مردم از مرگ چیست؟
کسانی که در دنیا زندگی می کنند و دل به ظاهر دنیا می دهند و ازوجدان خود که در حقیقت مربوط با خداست نیرو نمی گیرند، پیوسته در دل آنان محبت دنیا و آثار آن رو به فزونی می رود. مردن برای این افراد بسیار سخت است؛ چرا که عمر خود را که سرمایه وجودی وی بوده برای به دست آوردن امور دنیوی از مال و جاه و اعتبار مصرف کرده،برای اولاد رنج برده و به هر یک از این موارد قهراً محبت پیدا نموده است....
جمعه 27 مرداد 1396  6:33:27
ظاهر بعضی آیات نظیر یهدی من یشاء و یضل من یشاء نشان می دهد که خدا خودش نخواسته گروهی را هدایت کند و آنها را به ضلالت انداخته است و در عین حال که آنها را گمراه می کند، محاکمه هم می کند این موضوع برای شما که حرف از عقل می زنید ، نباید قابل پذیرش باشد ؟
این من به معنی من مفعولی است نه فاعلی .خدا هدایت می کند آن کس را که می خواهد . این من می تواند ضمن اینکه مفعول یهدی است فاعل یشاء هم بشود .لذا اگر فاعل نزدیک به این فعل باشد حتی از لحاظ ادبی هم سلیس تر است . که این با موارد دیگر قران هم تطبیق می کند .
دوشنبه 9 مرداد 1396  19:31:27
چرا انسانها راجع به معاد در شک و تردید هستند؟
انسانها عادتاً آنچه را که برایشان محسوس است، راحت تر می پذیرند و درک آنچه که با حواس ظاهری قابل دریافت نیست؛ برایشان مشکل است. درک معاد با به کارگیری عقل امکان پذیر است و احتیاج به دقت و استدلال دارد.
يکشنبه 18 تير 1396  20:38:48
"قرآن پاسخگوی سوالات من آقای کت استون"
آنچه که می خواهم بگویم شما همه می دانید فقط می خواهم پیغام رسول خدا، دین حقیقت را تایید کنم. خدا انسان را اشرف مخلوقات خلق کرد تا نماینده خدا بر روی زمین باشد. پس این نکته مهم است که وظیفه خود را تشخیص دهیم و خود را از اوهامات نجات یابیم. هر کس این فرصت را از دست بدهد دوباره به او داده نخواهد شد.
شنبه 3 تير 1396  10:29:40
چطور خداوند در عقوبت اعمال می تواند عادلانه رفتار کند وقتی می گوید: جزای عمل بد شما مثلا 50 هزار سال به زمان قیامت است در صورتیکه ما در دنیا محدود زندگی کرده ایم؟ و چرا نگفته اگر 50 سال گناه کردید 50 سال عذاب می کشید؟
پاسخ به این سوال دو جور است : برهان لمی : ما وقتی پذیرفتیم خداوند ذات جامع صفات کمالیه است و صفات نقصی در ذات اقدس الهی راه ندارد لذا در عدل در خلقت اگر کسی ناقص العضو بدنیا آمده اگر شرور وجوددارد بر فرض تحلیل عقلی و راز و حکمتش را نفهمیدیم اما همین قدر می دانیم کسی که واضع این نظام است و جاعل این نظام است حکیم مطلق است همان جواب اینجا هم مستتر است اول می گوییم وقتی ذات اقدس الهی حکیم مطلق است این حکیم فعلش بی حکمت و عدالت نمی شود .
سه شنبه 23 خرداد 1396  12:41:21
دلایل شیعه برای اثبات معاد چیست؟
در پاسخ به این سوال دو دسته دلیل عقلی و نقلی را مطرح می کنیم:الف)دلایل عقلی 1-در دلایل عقلی با یک قیاس منطقی می توان ثابت نمود که خلقت انسان بدون معاد عبث می باشد. صغری:خلقت بدون معاد عبث است. کبری:کار عبث از خدا سر نمی زند(چون خدا عاقل است،عاقل غرض دارد و کار عبث و بیهوده نمی کند.) نتیجه:پس خلقت بدون معاد از خدا سر نمی زند.
دوشنبه 22 خرداد 1396  12:16:40
آیا خداوند در پاداش دادن عادلانه رفتار می کند ؟
عدل در پاداش : معمولا وقتی پاداش مطرح می شود حق هم مطرح می شود اگر شما یک سلسله اعمالی انجام دادید استحقاق این عمل x است یک سلسله اعمالی انجام دادید که استحقاق آن عمل y است اون کسی که می خواهد پاداش بدهد اگر انجایی که قرار است x را بدهدx-a بدهد این ظالم است ...
دوشنبه 1 خرداد 1396  10:43:48
چرا علمای اسلام معاد را جزء اصول دین قرار داده اند؟
اعتقاد به معاد نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در زندگی انسان‌ها دارد، یعنی حتی اگر فرضاً کسی به نبوّت اعتقاد نداشته باشد، اعتقاد به معاد در عمل‌کرد او بسیار موثر است....
دوشنبه 1 خرداد 1396  10:38:31
آیا وجود ابلیس شر است ؟
اصل وجود ابلیس شر نیست وجودش مثل انسان دوبعدی و صاحب اختیار است . می توانست خوب باشد ولی چون خودش خواسته است از رفتارش شر می رسد ...
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396  11:10:28