«صار» چه نوع حرکتی است و کدام بعد انسان قابلیت صیرورت دارد؟

۰۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۴ کد : ۳۸ پرسش و پاسخ
تعداد بازدید:۴۰۵
در برخی  از آیات قرآن کریم (بقره/ ۱۵۶، نور/ ۴۲، نجم/ ۴۲، غافر/ ۳۹ ، قیامت/ ۱۲ و ۳۰) برای حرکت به سوی الله از کلمه صار، یصیر استفاده شده است؛ یصیر الیه، الیه المصیر. «صیرورت»، یعنی انتقال و جابه‌‌جایی از حالتی به حالت دیگر (مفردات، راغب، ص ۴۹۸)صیروت حرکت و نوعی تغییر است؛...

«صار» چه نوع حرکتی است و کدام بعد انسان قابلیت صیرورت دارد؟

در برخی  از آیات قرآن کریم (بقره/ ۱۵۶، نور/ ۴۲، نجم/ ۴۲، غافر/ ۳۹ ، قیامت/ ۱۲ و ۳۰) برای حرکت به سوی الله از کلمه صار، یصیر استفاده شده است؛ یصیر الیه، الیه المصیر. «صیرورت»، یعنی انتقال و جابه‌‌جایی از حالتی به حالت دیگر (مفردات، راغب، ص ۴۹۸)صیروت حرکت و نوعی تغییر است؛ البته تغییر حالتی؛ به همین جهت «صار» را گردیدن و شدن هم معنی کرده‌اند.صارَ حرکتی است که در آن تحول از حالی به حال دیگر نهفته شده است، یعنی انسان به آن مقصدی که برای او معین شده است برمی‌گردد و آن مقصد برای  او مصیر است. آن مصیر به اقتضای صار انسان در دنیا می‌تواند نعم‌المصیر باشد یا بئس‌المصیر.

خداوند به نفس که حقیقت وجودی انسان است ، قدرتی داده که می تواند صیرورت پیدا کند . به عبارت دیگر بُعد نفسانی انسان قابلیت صیرورت دارد  مثل با سواد شدن، خوش اخلاق شدن، دلسوز و غمخوار شدن  تغییرات نفسانی است. در دعای تحویل سال که با مسامحه از امام صادق (ع) نقل شده است، می‌‌گوییم  یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْاَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی اَحْسَنِ الْحَالِ؛ یعنی کمک کن که حالت من تغییر کند و از حالتی به حالت دیگر بروم، این حرکت صار و صیرورت است.


( ۶ )

نظر شما :