۳۱- چرا در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور از نوه و پدر بزرگ به عنوان محارم نامی برده نشده است؟
در آیه مذکور کلمات «آبَاء» و «أَبْنَاء» ذکر شده که «أَبْنَاء» جمع «إبن» به معنای «پسران» است که شامل نوه و نوادگان و... هم میشود و «آبَاء» نیز جمع «أب» به معنای «پدران» است که شامل پدر بزرگ و پدران آنان نیز میگردد.
از آنجا که هیچ کس دو پدر ندارد، جمع بودن «آبَاء» دلیل بر پدربزرگ و هر پدری است که به نسلهای پیش از او برمیگردد. و نیز در عرف و قرآن بچههای با واسطه (نوادگان) نیز «إبن» محسوب میشوند.
همچنین در آیات متعدد قرآن، پدرِ پدر یا جد پدر به عنوان آباء شخص تلقی شده است. به عنوان نمونه، وقتی حضرت یعقوب علیه السلام از فرزندان خود سوال نمود بعد از مرگ من چه کسی را میپرستید جواب دادند:
﴿... نَعْبُدُ إِلٰهَکَ وَ إِلٰهَ آبٰائِکَ إِبْرٰاهِیمَ وَ إِسْمٰاعِیلَ وَ إِسْحٰاقَ...﴾ ( سوره بقره، آیه 133)
... گفتند: میپرستیم؛ خدای تو و خدای پدرانت، ابراهیم و اسماعیل و اسحاق را...
در مورد حضرت یوسف علیه السلام نیز که از نوادگان حضرت ابراهیم علیه السلام است خداوند میفرماید:
﴿... کَمٰا أَتَمَّهٰا عَلىٰ أَبَوَیْکَ مِنْ قَبْلُ إِبْرٰاهِیمَ وَ إِسْحٰاقَ...﴾(سوره یوسف، آیه 6)
... نعمتش را بر تو و بر آل یعقوب تمام و کامل میکند، همانگونه که پیش از این بر پدرانت ابراهیم و اسحاق تمام کرد...
در آیه 27 سوره مبارکه عنکبوت نیز یعقوب علیه السلام که از نوادگان ابراهیم علیه السلام است، فرزند و ذرّیه حضرت ابراهیم علیه السلام محسوب شده است. آنجا که میفرماید:
﴿وَ وَهَبْنٰا لَهُ إِسْحٰاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ جَعَلْنٰا فِی ذُرِّیَّتِهِ اَلنُّبُوَّةَ وَ اَلْکِتٰابَ...﴾
و ما به او اسحق و یعقوب را بخشیدیم، و در دودمانش نبوّت و کتاب آسمانی قرار دادیم...