۳۷- چرا درآیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب از زنان و دختران پیامبر (ص) به طور خاص نامبرده است؟ مگر کلمه مؤمنات شامل آنان نمی‌شد؟

تعداد بازدید:۳۵۳

پاسخ آن است که ذکر نام زنان و دختران پیامبر (ص) تاکید خاص در مورد آنان است؛ زیرا به سبب انتساب به حضرت و قرار گرفتن در کانون وحی الهی از موقعیت ویژه و خاصی برخوردار بوده، و از این رو نسبت به حجاب و گفتار و رفتار مورد تأکید بیشتری قرار گرفتهاند. شواهدی از قرآن این موضوع را اثبات میکند؛ به طور مثال در آیه 32 سوره مبارکه احزاب آمده:

﴿یٰا نِسٰاءَ اَلنَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ اَلنِّسٰاءِ إِنِ اِتَّقَیْتُنَّ فَلاٰ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ اَلَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾ (سوره احزاب، آیه 32)

اى همسران پیامبر، اگر پرهیزگار باشید شما همانند هیچ یک از زنان (دیگر) نیستید (بلکه برتر از زنان معمولی هستید) پس به ناز سخن مگویید و گفتار شایسته داشته باشید تا مورد طمع آن کس که در دلش بیماری است قرار نگیرید.

و یا خداوند در آیه 30 همان سوره فرموده:

﴿یٰا نِسٰاءَ اَلنَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفٰاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضٰاعَفْ لَهَا اَلْعَذٰابُ ضِعْفَیْنِ...﴾ (سوره احزاب، آیه 30)

اى همسران پیامبر هر یک از شما کار زشت آشکارى انجام دهد عذابش دو چندان خواهد بود...

و یا در آیه 31 همان سوره بیان می‌کند:

﴿وَ مَنْ یَقْنُتْ مِنْکُنَّ لِلّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صٰالِحاً نُؤْتِهٰا أَجْرَهٰا مَرَّتَیْنِ وَ أَعْتَدْنٰا لَهٰا رِزْقاً کَرِیما﴾ (سوره احزاب، آیه 31)

و هر کس از شما (زنان پیامبر(ص) ) برای خدا و پیامبرش خضوع کند، و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو چندان خواهیم ساخت، و روزی پر ارزشی برای او آماده ساختهایم.

با توجه به مفاهیم آیات مذکور و آیات 33 و 32 سوره مبارکه احزاب (توضیح مختصر آیات 32 و 33 احزاب در همین کتاب ضمن بحث حجاب زنان پیامبر آمده است.) می‌بینیم که توقع و انتظاری که از همسران و دختران انبیاء علیهم السلام و ائمه علیهم السلام و افراد وابسته به آنان و بزرگان دین است، بیشتر از افراد عادی و معمولی است؛ چون آنان به عنوان نمونه و الگو تلقی میشوند و اثرات رفتاری آنان، مثبت یا منفی دو چندان خواهد بود؛ لذا خداوند در چگونگی پوشش و حضور آنان در جامعه و برخورد با افراد تأکید بیشتری دارد.

 

منبع: کتاب پنجاه پرسش و پاسخ در مورد چرایی حجاب، خانم شکرانی، ص183

 

کلید واژه ها: حجاب در قرآن حجاب خاندان پیامبر