۲۸- منظور از ﴿... أَوِ اَلطِّفْلِ اَلَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا...﴾ در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور چیست؟

تعداد بازدید:۷۳۹

معنی کلمه «ظَهَر» از مصدر ظهور است و شامل معانی آشکار گردید، پیدا، غالب، بیرونی، صوری و نمود است.( فرهنگ بزرگ جامع نوین ذیل لغات مذکور، قاموس قرآن، معارف و معاریف دایره المعارف جامع اسلامی، حسینی دشتی) و به این ترتیب است ﴿... لَمْ یَظْهَرُوا... یعنی آشکار نگردیده و چیره نشده است. بنابراین مبنا مقصود آیه از عبارت، اطفالی هستند که بر عورت زنان توجه خاصی ندارند و یا از اموری که زنان از تصریح به آن شرم دارند، آن کودکان زشتی آن را درک نمی‌کنند و بالا و پایین بدن زن و مرد برایشان یکسان است و هنوز درگیر تخیلات جنسی نشده‌اند و انگیزه‌ی مسائل جنسی و قدرت آن را ندارند. این اطفال در روایات جزء «لَم یَبلُغ الحُلُم»( به حد بلوغ و احتلام نرسیدهاند، حتی مراهق و ممیز هم نیستند.) محسوب می‌شوند.

اسلام برای پیشگیری از بعضی مسائل شهوی، حتی ورود این کودکان را بر والدین خود در سه موقع خاص بدون اجازه و اعلام قبلی جایز نمی‌داند. قرآن کریم در این باره می‌فرماید:

﴿یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ... اَلَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا اَلْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاٰثَ مَرّٰاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاٰةِ اَلْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیٰابَکُمْ مِنَ اَلظَّهِیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاٰةِ اَلْعِشٰاءِ ثَلاٰثُ عَوْرٰاتٍ لَکُمْ... ﴾ (سوره نور، آیه 58)

ای کسانی که ایمان آورده‏اید... کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‏اند در سه وقت از شما اجازه بگیرند: قبل از نماز فجر، و در نیمروز هنگامی که لباسهای (معمولی) خود را بیرون می‌‏آورید، و بعد از نماز عشاء، این سه وقت خصوصی برای شما است...

با توجه به آمار سوء جنسی در سنین کودکی، حقانیت توصیه اسلام به پوشش بانوان در برابر کودکان ممیز روشن‌تر می‌گردد. ژان ژاک روسو - سرکرده انقلاب فرانسه- گوید:

من 8 ساله بودم که تحریک شدم و علتش کلمه‌ای بود که خانم معلمم سر کلاس بیان کرد و معمولاً می‌رفتم در جایی که خانم‌ها آب بر می‌داشتند، خودم را لخت می‌کردم تا آنان خوششان بیاید!

و همچنین گوید:

با اینکه آدم آرامی هستم؛ ولی در سنین نوجوانی گاهی احساسات جنسی در من ایجاد می‌شد و آن قدر شدت می‌گرفت که از همه چیز می‌گذشتم تا... .(اعترافات ژان ژاک روسو، ترجمه فرهاد، صص 34، 51 و 105)

 

منبع: کتاب پنجاه پرسش و پاسخ در مورد چرایی حجاب، خانم شکرانی، ص152

کلید واژه ها: حکم حجاب در قرآن